Return to Website

Ålands KraftsportKlubb

Detta forum har stängt, från och med 7/12 2011 så hittar du ÅKKs forum på www.kraftsport.nu.

Hoppas att alla trogna läsare och postare hänger med!

This Forum is Locked
Author
Comment
Freddi comeback idag....

Läs hans egna kommentarer: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4875867&postcount=2205

Re: Freddi comeback idag....

Tråkigt att det inte gick nåt vidare på tävlingen. Det lossnar säkert på FM. Tur att du tävlade tidigare och grejade FM-kvalet.

Re: Freddi comeback idag....

mja, varit lite tungt med motivationen nu när man gått och blivit så svag. Dessutom tappade jag den lilla form man haft nu månaden innan tävlingen. Har även bara kört med gamla tröjor som endera varit alltför stora eller uppnötta.
Nu skall jag köra med en nästan ny superkatana som även borde vara tajt inför FM. Får väl hoppas att man kan prestera bättre då. Jag har dock bestämt att det är vinna eller nolla. Och under 300kg sätter jag inte min fot på FM. Sen om man nollar så tänker jag göra som Ove sagt, ta en ny start och börja räkna typ 270 som pers och börja persa därifrån.

Re: Freddi comeback idag....

Det där med egenuppsatta skamgränser leder ibland till fiasko och elände vilket man lär sig den hårda vägen. Jag har varit med om det.

Bättre att inse att man inte kan ligga på topp varenda tävling. Man måste ibland svälja sin stolthet och lyfta efter dagens förmåga och hoppas att det räcker nånstans i slutändan, och om det inte räcker till får man komma igen en annan gång.

När jag gick ner till -125 trodde jag aldrig att jag skulle bänka under 300 men jag gick in på 290 på bänk-FM och höll på att bomma ut mig, det var med nöd och näppe som jag fick ingången. De där sista kilona i bantningen tärde våldsamt mycket på styrkan (nu pratar jag om bänk med skjorta).

Re: Freddi comeback idag....

Ja den hårda vägen är jobbig att gå sedan när man sitter där efter tävlingen med en färsk utbommning då ångrar man djupt att man inte var smartare och gick in lättare. Fast väldigt lätt att säga till andra hur man ska göra att göra det själv är grymt svårt. Viktnedgång och tröjbänk är en hemsk kombination inte lätt att hitta rätt storlek alla gånger.

Men hoppas du får till det Freddi du är grymt stark

Re: Freddi comeback idag....

Det är nog lite dumt att sätta minimigränser på förhand. t.X.e om det känns lite dåligt på uppvärmningen på FM och du märker att du kan komma ner med t.x.e 290kg är det ju säkert klokt att börja på det och säkra ett resultat sedan är det ju bara att höja. Tävling är tävling och det kan gå så att 290kg räcker till guldet, det kan ju förstås krävas 320kg+ oxå men som regel räcker ett ett godkänt lyft på en hyfsad vikt längre än man tror. Det spekuleras ofta före tävlingar och förväntningar byggs upp om hurdana enorma resultat som krävs, men många gånger blir det inte alls så hårt som man på förhand trodde.
Vinner man på 290kg så är det ju över VM kvalgränsen och VM plats borde vara säkrad.
I mina ögon är ett godkänt lyft på t.x.e 290 mera värt än att bomma ut sig på en stor vikt. Man har 3 lyft på tävling så man behöver inte börja på max, oftast kan man ha skjortan lite snält justerad i första och sedan höjer man och drar skjortan.
Men man måste förstås köra på den linje man själv tycker är bäst och känns motiverande.

Re: Freddi comeback idag....

Vad är VM-kvalgränsen?
Har ju inte lyft med nån ny tröja sen hela bantningen. Nu har jag skaffat en som Andre Sjöholm lyft med 2 ggr. En superkatana 48. Så nu kanske man kan få lite tryck. Men det går som det går.
Men om man inte får VM plats denna gång så får man tänka om å satsa på att träna i ett år.

Re: Freddi comeback idag....

VM gränsen är bara 270kg.
http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=2793&Itemid=27
Men jag tippar nog att man måste vinna FM oxå för att bli aktuell för VM, det är ju färre landslagsplatser nu efter klassändringarna.
Super katana 48 borde ju vara passlig. Du kan säkert göra stora vikter med den. Bara att försöka göra ett antal lyft till bröstet med den på träning och verkligen få ner lyftena inte bara planka och svänga just före bröstet. Jag tror många kör allt för få lyft hela vägen med skjorta, litar för mycket på plankbänkar. Sedan blir det en "nyhet" när man skall köra hela vägen. Jag tror det är bättre att köra hela vägen med en lite lösare skjorta än att lasta på 100kg mera än man klara på tävling i plankbänk. Vad är vitsen att ta 400kg i plankbänk och sedan klara "bara" ca 300kg på tävling i alla fall? Jag tror man utsätter sig för onödiga skaderisker med det. Vist kan plankbänkar vara bra tror jag, men jag tror inte man behöver lasta på mera än 20-30kg mera än man tänkt klara på tävling.