Return to Website

Ålands KraftsportKlubb

Detta forum har stängt, från och med 7/12 2011 så hittar du ÅKKs forum på www.kraftsport.nu.

Hoppas att alla trogna läsare och postare hänger med!

This Forum is Locked
Author
Comment
Större massa, tyngre vikter?

Tjena, heter Kim och tränar normalt på IG då jag är på holmen. Pluggar just nu biomedicin med inriktning fysisk träning och är mitt i en debatt angående just det rubriken säger. De som går en årskurs över påstår att man inte blir starkare av att gå upp i kroppsfett, jag påstår motsatsen, men har ingen studie att syfta till. Tänkte om ni som vet vad ni pratar om mer än de flesta, kunde klargöra lite, skulle vara väldigt intressant. Vad är det som gör att fettet bidrar till ökad styrka?

Kim

Re: Större massa, tyngre vikter?

Tjena,
Jag har inga fakta att basera mitt uttalande på men jag håller med dig till fullo.

1. Om en person som inte tränar över huvudtaget går upp 10 kg på t.ex en månad i enbart fett är jag helt säker på att den personen blir starkare.

2. Om en person som tränar regelbundet går upp samma vikt i fett på samma tid blir den personen med säkerhet starkare.

3. Jag hävdar att om jag själv inte ens tränade ett enda pass på en månad och bara åt upp mig 5-10 kg i enbart fett skulle jag bli starkare, men det är klart att det finns en gräns. Om jag inte tränar på ett halvår så tappar jag såklart i muskelvolym och -styrka.

Re: Större massa, tyngre vikter?

aa precis. Det jävliga här är att förklara för denna dårfink hur det ligger till. Går man upp i vikt så ökar man automatiskt i muskelmassa också, även utan träning, det har ju en anabol effekt givetvis. Men som du säger, även om vi diskuterar ren fettmassa, utan träning till och med, så blir man starkare. Allt jag behöver är en förklaring till vad som händer rent fysiskt. Knepigt att hitta tyvärr. Tackar för svaret!

Kim

Re: Större massa, tyngre vikter?

Jag har kanske en liten annan åsikt än Kenta, att en som inte tränar går upp några kg i fett behöver nog inte betyda att han blir något nämnvärt starkare, då borde ju alla jätte feta människor vara jätte starka men det är dom ju int,snarare orkar dom ju knappt flytta sig.
Däremot påverkar viktuppgång i samband med träning positivt på styrkan, detta tror jag man kan fråga vilken styrkelyftare som helst.
Detta tror jag har och göra med att om man får äta upp sig så har kroppen ett överskott på energi och näring vilket gör det lättare att träna tungt, man är full av energi (Kolhydrat,fett)inför träningspassena, samt näringen(protein, vitaminer, mineraler....osv)finns i överflöd, vilket gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig den tunga träningen, alltså bygga muskler.
Sedan finns det givetvis undantag, en sjukligt undernärd människa blir ju helt säkert starkare av att gå upp i vikt men det säger ju sig självt.
Men för gemene man tror inte jag på någon större styrkeökning bara för att man fettar på sig några kilon.

Re: Större massa, tyngre vikter?

Ok. Själv tycker jag nog att de "tjockisar" jag sett, som aldrig tränat, började på en bra mkt tyngre nivå än jag gjorde. Kan förstås bero på en större muskelmassa från början men var de fått den ifrån utan träning öht vet jag inte isf. Sen har jag märkt själv som kenta sa, att om jag inte tränat på flera veckor, men ätit som en gris så har jag många gånger tagit pb, tom stora viktskillnader. Eftersom jag inte hittat någon direkt studie på detta är det ju bara spekulationer och vad jag själv tycker jag "märkt" på mig och andra. Skulle även va intressant att se vad Ove och några till har för åsikt angående detta. Tack för svaret!

Re: Större massa, tyngre vikter?

Att bara gå upp i vikt tror jag inte ökar styrkan, utom möjligtvis den faktorn att musklerna får träning av att kroppsvikten är större och man får träning bara av att röra sig. Men det borde nog vara obetydligt.
Troligtvis är det så att stora människor ätit mycket och då legat på +kalorier hela tiden och då har ju musklerna alla förutsättningar att växa trots obetydlig träning.
Men kombinationen viktuppgång och träning är i alla fall ett vinnande koncept både fysiskt och psykiskt. Man går framåt i styrka och tack vara att det går framåt snabbt blir man glad och det är roligt att träna och man kanske pressar sig lite extra. Att gå ner i vit blir precis tvärt om det går dåligt och men blir deppad och man kanske skiter i något pass istället. Men det finns förstås en gräns på för viktuppgångens goda egenskaper, blir man för stor och klumpig blir det jobbigt att träna och passen blir sämre och sämre och man börjar gå bakåt, så lagom är alltid bäst.

Re: Större massa, tyngre vikter?

Hörde om en av mina nyare polare här som väger 126kg, aldrig lyft ett finger i sitt liv men gjorde 2 dips och 6a på 80 i bänk nu första gången. Ska alltså alla +kcal fått hans triceps och pecs att bli så pass mkt starkare mot gemene man att han kan lyfta såna vikter? Trots att han i bästa fall flyttat och burit en soffa en gång ungefär? :P Låter otroligt för mig men som sagt vet jag inte.

En annan grej också, en kille i klassen övanför väger 6 kg mer än jag, bänkar 7,5-10kg mer i dagsläget. Hans fett% är bra mycket högre än min, om vi skulle plocka av hnm dessa 6kg, skulle han då vara lika stark? Bara spekulationer igen, men intressant att höra åsikter som sagt.
Tackar igen för svar!

Re: Större massa, tyngre vikter?

Det är ju inte bara kroppsvikten som är avgörande. Alla har olika gener och anlag, så det finns sådana som kan lyfta riktigt mycket utan att någonsin tränat. Muskelfästen och vinklar varierar oxå från person till person.

Re: Större massa, tyngre vikter?

Jajo förstås. Vad det beror på är ju givetvis riktigt svårt att avgöra. Tycker fråga 2 var mer intressant dock. Om man tar bort fettet, är man fortfarande lika stark? Nästan alla jag snackat med som har rätt mycket erfarenhet eller kunskap har sagt nej. Skulle vara roligt att prova..